Om oss

Mikael Spangenberg hittar lösningar och ser till
att produktionen kommer igång

Produktionstekniks problemlösare Mikael Spangenberg har en bakgrund inom Folkrace och Rallycross, där han under 15 år både tävlade och byggde sina bilar själv.

– Mitt bilbyggande och mitt arbete här på företaget handlar om samma sak – att hitta en fungerande, hållbar teknisk lösning. Jag tycker det är roligt att hjälpa folk lösa problem och  sedan följa dem på vägen tills produktionen är igång.

 

 

 

 

 

 

Redan som 17-åring började Mikael Spangenberg bygga sina bilar själv. Först handlade det om Folkrace i åtta år. Sedan gick han över till Rallycross, där han körde i tio år och byggde allt själv: inte bara motorn och växellådan, utan även karossen. Mikael var en skicklig förare och förmodligen bidrog hans kunskap inom bilbyggande till hans tävlingsframgångar inom sporten. Mikael fick också i uppdrag att bygga åt andra. Idag nöjer han sig med att vara mekaniker åt sina två barn, som tävlar i gokart.

– Det handlar hela tiden om att göra småjusteringar. Inom gokart är inställningarna helt olika beroende på temperatur, fälgar, däck och så vidare. Vi räknar tiondelar!

– Tösen kör mest, hon är 16 år och har ett stort driv. Vann totalsegern här i Västsverige. Hon har ärvt min vinnarskalle, säger Mikael och ler.

 

 

 

 

 

 

 

Sven Pettersson har 40 års erfarenhet av
mekaniskt arbete i olika former

På underhållssidan arbetar Sven Pettersson, som har lång erfarenhet och gedigen kunskap inom mekaniskt arbete. Efter att ha sommarjobbat på mekanisk verkstad och varit på bilverkstad i ett par år, utbildade han sig till grovplåtslagare och satte ihop fartyg på Uddevallavarvet.

– Jag lärde mig mycket om hur stål fungerar och vad man kan göra och inte göra. När ett fartyg var ihopsatt gick jag runt och riktade saker genom att värma eller skära, berättar Sven.

 

 

 

 

 

 

 

 

Sedan skötte han interntransporter och kranlyft på Vindö-varvet i några år. Hjälpte till med sjösättningar och upptagningar. Och blyade skroven – använde kran för att placera blytackor i kölen på långkölade båtar. På nästa jobb, en bilskrot, blev Sven skicklig på att skruva isär och sätta ihop saker.

Efter det ville han få lite omväxling, och började därför bygga balkar till oljeplattformar, efter ritning. Det var viktigt att balkarna passade exakt.

– Balkarna märktes, för att kunna spåras hela vägen tillbaka till järnverket, berättar Sven.

I 30-årsåldern utbildade han sig till industrirörmontör. Och 1995 började Sven arbeta hos Produktionsteknik för att sköta underhåll ute hos kunder, bland annat Provexa, som han haft uppdrag åt i drygt 20 år nu.